Algemeen

Rijden met een elektrische fiets: mijn ervaring

Rijden met een elektrische fiets…ik vond het toch een aanpassing. Zoals jullie weten heb ik sinds dit jaar een elektrische fiets. Hiermee rijden is toch totaal anders dan mijn mountainbike. Met mijn mountainbike ben ik ten eerste veel wendbaarder en spijtig genoeg nog altijd sneller. Daarentegen ben ik met mijn elektrische fiets totaal niet vermoeid en bezweet.

Beetje info over mijn elektrische fiets

rijden met eleckrische fiets
Mijn fiets

Ik heb gekozen voor een fiets die een lange batterijduur heeft zo dat ik niet na elke rit naar mijn werk moet opladen. Normaal kan ik zo’n 130 km met mijn batterij doen. Normaal, want als je meer ondersteuning wilt, of als het kouder is, of veel bergen…kun je er minder kilometers meedoen.

25 km/u tot zoveel geeft mijn ondersteuning. Dus als ik sneller wil, moet ik zelf harder werken. Dit is wel een klein minpuntje, want met mijn mountainbike zit ik gemakkelijk rond de 30 km/u. Ik heb voor een elektrische fiets gekozen zodat ik totaal niet bezweet op het werk kom…dus ik zal maar wat trager fietsen. Dat ik dit ga volhouden, blijft natuurlijk de vraag.

Daarbij is mijn fiets zwaar (25 kg)…dat merk je. Hij is niet zo vlot en wendbaar als mijn mountainbike. Ook als ik hem wil optillen, vloek ik wel eens. Hoe zwaar hij is, was me heel duidelijk geworden toen dat ik met mijn fiets onderuit ging: mijn been lag eronder vast en ik kreeg de fiets totaal niet opgetild om los te komen.

Het rijden

Zoals ik al zei: het fietst niet zo vlot in de bochten. Het zou natuurlijk kunnen dat ik nog niet zo technisch ben met mijn elektrische fiets. Maar voorlopig lukken scherpe bochten nog niet zo goed.

Het vertrekken is wel veel toffer dan met een gewone fiets. Bij een gewone fiets zijn die eerste trappen toch altijd wat zwaarder en duurt het even voor je terug op snelheid bent. Met mijn elektrische fiets gaan die eerste trappen heel vlot en je bent direct op snelheid.

Het rijden zelf valt heel goed mee, totdat je een brug af moet (vooral als die slecht ligt). Door dat hij zwaar is, gaat het snel. Maar als hij te snel gaat, begint hij wat te daveren en heb ik het gevoel dat ik hem niet meer te baas ben.

rijden met elektrische fiets

bty

Op lange rechte stukken ga ik vlot over de 25 km/u dus dat zit wel snor. En echt veel harder moet ik niet trappen, maar als er wat wind staat, is het maar maximum 25. Anders is het toch wel zwaar. Weerstand mis ik toch wel met deze fiets. Als ik gewoon aan het trappen ben, heb ik niet het gevoel dat ik aan het trappen/werken ben. Zo soepel dat het trapt..doe ik wel iets? (ondanks dat mijn metertje zegt dat hij bijna geen ondersteuning geeft)

Dit heeft me aan het denken gezet hoeveel calorieën je eigenlijk verbruikt. Na een korte zoektocht op het internet ben ik nog niet veel wijzer geworden. Hier ga ik nog wat onderzoek overdoen. Ik hou jullie op de hoogte.

Conclusie

Het is echt wel een aanpassing om te rijden met een elektrische fiets. Eerlijkheidshalve geef ik toe dat ik nog altijd liever met mijn mountainbike rijd. Enkel is dit niet een goede optie om naar mijn werk te gaan. Op mijn mountainbike met gewone kleren…niet simpel. Daarnaast kan ik me op het werken niet douchen of deftig opfrissen en omkleden.

Nog een belangrijke conclusie: je gaat soms sneller dan je denkt. Zo ben je heel vlug 20 km/u aan het rijden en stoppen tegen deze snelheid is toch anders dan tegen 10 km/u. Mijn mening is dan ook dat je eerst voldoende verkeersinzicht en technisch goed met een gewone fiets moet kunnen rijden om met een elektrische fiets te starten. Daarmee wil ik niet zeggen dat je eerst heel veel met een gewone fiets moet rijden. Toch is eerst deftig kunnen fietsen een belangrijke voorwaarde om met een elektrische fiets te starten.

Na een paar maanden zal ik nog eens bekijken hoe het is om met een elektrische fiets te rijden. Ik hou jullie op de hoogte.

Wat verkiezen jullie: een gewone fiets, mountainbike of elektrische fiets?

Liefs

Linda

 

 

Auteur

info@finallyrun.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

week in het kort: week #9

12 februari 2017